måndag 8 februari 2010

Sorg över stupade svenskar

Med tanke på gårdagens tragiska händelse i Afganistan vill jag på min blogg citera Jan Björklund.

"En tung dag", sade ÖB Sverker Göransson i går. Han uttryckte väl vad vi alla kände. Två unga svenskar har fått sätta livet till i insatsen i Afghanistan. Jag tänker på deras familjer. Jag funderar på de övriga i den svenska insatsstyrkan och deras tankar just nu. 
Vi visste att det kunde hända. De platser i världen som kräver internationell militär närvaro är riskfyllda platser. Det är därför närvaron krävs. Men hur mycket insikt man än har om uppdragets innebörd och risker, känns det ändå som ett hårt slag när sådant här inträffar. 
Jag ska gärna i ett annat sammanhang argumentera för varför Sverige ska medverka i viktiga internationella insatser när FN begär det, men just nu vill jag mest uttrycka mitt deltagande med de närmast sörjande.
Med hälsningar,
Jan Björklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar