torsdag 11 februari 2010

Arbetsförmedlingen i Alingsås- en förebild

Var på studiebesök i min hemstad Alingsås häromdagen. Var intresserad av att höra hur arbetsmarknadsläget ser ut, och hur man klarat av att möta de personer som omförsäkras.
Möttes av en vänlig kvinna som hälsade mig välkommen och frågade vilket ärende jag hade. Medan jag väntade på mitt inbokade möte hann jag se hur människor strömmade in, blev personligt mötta och lotsade rätt. Sjukförsäkringsfrågor,jobbsökande, skattefrågor eller pensionsärenden. Fyra myndigheter på samma plats. En dörr in för kommuninvånarna.
Vid mitt möte på AF fick jag information om att man ser en viss ljusning. Coachningen fungerar alltbättre. Att SAAB ser ut att räddas påverkar norra kommundelen på ett positivt sätt.Arbetslösa volvoarbetare hade till största delen fått nya jobb, vilket visade att deras kunskaper var efterfrågade.
Viss kritik på snårighet i bidragsformerna, samt att villigheten att praktikanställningar är för många en fot in på arbetsmarknaden. Man önskade möjlighet att hjälpa ungdomarna från dag ett.

Tjugo personer som "utförsäkrats" eller omförsäkras för att vara korrekt fick skriva in sig på arbetsförmedlingen. Detta har ifrågasatts och många sjuka har känt en stor oro.
Arton fortsatte nu sin rehabilitering, efter vars och ens förmåga. Två fick återgå till sjukförsäkringssystemet.
Den bild jag fick var att man var positivt överraskad- att det var bättre än man trott.
Det är värdefullt när hela bilden får komma fram.

3 kommentarer:

  1. Du som lärare kan inte ha undgått vårt största problem ohälsan bland unga. Läs mer om vad vi kan göra och varför på min blogg http://fms-gotland.blogspot.com/

    Mvh

    Lennart Bladh
    Svenska Institutet FMS

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag delar din uppfattning att detta är ett mycket stort problem.
    Att ungdomar saknar framtidstro är ett ansvar för oss vuxna.
    hälsar Anita

    SvaraRadera
  3. instämmer med Anita

    SvaraRadera