söndag 23 maj 2010

Ingrid segerstedt- Wiberg - en förebild

Journalisten och debattören Ingrid Segerstedt Wiberg avled på fredagen, 98 år gammal.

Hon var en stor förebild för många av oss- Hon vågade kämpa för de ideal hon trodde på och som bar henne upp i åren.

Jag besökte Ingrid för några år sedan. Vi hade ett härligt samtal om många frågor som engagerade oss båda. Flyktingar, solidaritet, mänskliga rättigheter samt Mellanöstern.

Jag fick ett stort stöd i Ingrid för mitt arbete med att lyfta fram dialogen, kritisera muren och ockupationen.

Ingrid berättade för mig om den fredskedja hon varit med om i mellanöstern. Hon trodde på fred och försoning.

I sitt engagemang vågade hon utmana, såväl nazistiska som främlingsfientilga krafter.


Ingrid var liksom sin legendariske far Torgny Segerstedts liberal. Folkpartiet har varit lyckligt lottade som haft politiska företrädare som Torgny och Ingrid. Så besjälade, så djärva. De har båda gjort vår värld bättre genom sitt engagemang och oförtröttliga arbete att bekämpa ondska.

1 kommentar:

  1. Det gläder mig att du inspireras av Ingrid S W.
    Hon var en verklig liberal, vilket ledde till att hon gick ur fp.

    Läs här Hans Lindblads minnesord över Ingrid.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/05/demokratins-framste-varnare.html

    Hans är ju en av de få brinnande och konsekventa liberaler som finns kvar i Sverige.

    SvaraRadera