lördag 25 april 2009

Kvinnan i tältet och prästen i Betlehem

Såg tältet vid sidan av vägen och fick ett infall att ta mig nedför slänten och försöka få kontakt.

Tältdörren var öppen, en äldre kvinna( i min ålder förstod jag något senare ! ) satt på en stol och jag vinkades in. Mitt emot henne satt en yngling- som till min lycka kunde engelska.

Jag bad henne berätta sin historia, och ynglingen tolkade.

"Motades bort från västra Jerusalem 1948- Fick alla tillstånd att bygga oss ett hus i östra delen- 1999 började hoten och attackerna av bosättarna - strömledningar kapades, vattnet stängdes av- hot- gevärsmynning genom fönstret.
9 november 2008 kom 50 israeliska soldater in i huset, min rullstolsburne make knuffades ned på golvet- avled efter 3 veckor på sjukhuset. Jag bands, möblerna forslades bort ( räkning på borttransporten , ca 6000 svenska kronor tvingades jag senare betala."

Denna stronga kvinna har rest ett tält inte så långt från sitt igenmurade hus. Tältet har slitits ned vid 10 tillfällen, men med vänners hjälp rests upp igen. Hur länge denna kvinna skall orka med sitt civila motstånd kan man undra.

En annan strong person som hittills orkat och som ständigt ingjuter hopp och framtidstro i sin omgivning är prästen Mitri Raheb.

Tog mig till Betlehem för att möta honom.
Mitri arbetar målmedvetet för att skapa framtidstro och positiva tankar också genom musik, konst, utbildning. Ett kulturcentra har tillskapats vägg i vägg med kyrkan.

Denna kväll hade man på centrat en konsert med en manskör på 250 personer. Helt fantastiskt.
Hela publiken tycktes glömma den svåra situation man lever under, för ett par timmar.

Mitri Raheb anar nog inte vilken insats han gör. För mig framstår han som en Gandhi.

1 kommentar:

  1. Intressant du skriver, tyvärr har jag inte läst dej regelbundet, därför missat dina reseberättelser från din resa på Västbanken. Jag besökte denna kvinna fru Umm Kamal i oktober 2008, jag önskar dej som riksdagsledamot Guds välsignelse för ditt arbete för de förtyckta och svaga
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2008/11/jerusalem-del-4.html

    SvaraRadera