torsdag 1 november 2012

Vargen väcker känslor, som kan leda till politiska övertramp

Att vargen väcker känslor är inget nytt, men att också en hyfsat erfaren politiker drabbas av ett politiskt övertramp på grund av detta, blev för mig en ny erfarenhet.
Bakgrunden var en väl övervägd debattartikel kring vargfrågan. Varje ord hade vägts på guldvåg för att inget skulle kunna misstolkas. Antalsfokusering fanns inte, utan betoning på det egentliga målet: att uppnå en gynnsam bevarandestatus för våra rovdjur i allmänhet, och vargen i synnerhet.
Så gott var allt väl- tills jag uppmärksammade en i mitt stycke olycklig rubricering.
Som politiker är jag väl medveten om rollfördelningen mellan media och politiken, ändå trampade jag i klaveret och kritiserade media för rubriksättningen.
Fel av mig förstås, ett övertramp som jag beklagar, och hoppas när det ånyo kan hetta till i andra frågor att jag har fått mig en viktig lärdom.

1 kommentar:

  1. Eller så ska man stå rakryggad och stå för sin åsikt. Rakryggade politiker finns ju inte längre, alla står där och böjer sin nacke, oroliga för att bli av med sitt fina leverbröd.

    SvaraRadera