söndag 11 januari 2009

Det är dialog som krävs




Äntligen har omvärlden insett att det är dialog inte isolering som är vägen till fred

Det pågående kriget mellan Hamas och Israel kan bara lösas genom dialog, förhandling och försoning, inte genom isolering, raketer och granater.


Vid mitt besök i Gaza för knappt ett år sedan fick jag tillfälle att besöka en familj. På bilden syns några av barnen. Lever de? Vad har hänt med dem?

Vi samtalade om livet, jämförde våra världar samt delade en härlig måltid innan jag före mörkrets inbrott med hjälp av FN-eskort tog mig tillbaka till gränsposteringen.

Mina tankar har varit hos denna ”min Gaza-familj” under den senaste tiden. Jag har förgäves försökt få kontakt, försökt få reda på om alla är bibehållna, om huset står kvar. Men hittills har mitt sökande varit förgäves.
Hur många Gazafamiljer lider inte dessa dagar? Antalet döda närmar sig tusentalet, skadade långt fler.

Att Hamas bröt vapenvilan och fortsätter att skicka Kassamraketer in på israelisk mark, kan aldrig rättfärdigas. Den skräck och skada som dessa raketer åstadkommer är enorm.
Att Hamas inte accepterade FN:s resolution om vapenvila är dessutom bedrövligt.

Den israeliska vedergällningen, med dess övervåld kan ingen heller rättfärdiga.
Det stärker enbart den gamla tesen att våld föder våld. Att också Israel vägrade att acceptera FN-resolutionen är lika bedrövligt.

Skall en lösning komma till stånd krävs stora ansträngningar från såväl det israeliska som det palestinska samhället.
En total vapenvila krävs omgående för att få tid att arbeta fram en varaktig och rättvis fred.
Utrikesminister Carl Bildt gör stora ansträngningar tillsammans med representanter för EU, FN, USA och Ryssland. Man tror på dialog och inte isolering. Det är helt rätt och känns mycket bra, också med tanke på att jag för ett par år sedan ” hängdes ut” som den borgerliga politikern som ville tala med Hamas.

En varaktig och rättvis fred kan endast uppnås när dialog och förhandling blir verktyg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar