lördag 11 september 2010

religiösa fanatiker som Terry Jones är livsfarliga

Terry Jones, Floridapastorn som hotat att bränna muslimernas heliga skrift ikläder sig ett mycket stort ansvar för världens säkerhet. Hans fanatism och oresonliga hållning är långt ifrån vad som förväntas av en pastor.
Försoning, respekt för andras trosuppfattning, kärlek till din nästa syns främmande för Terry Jones.
Det är idag den 11 september, en dag som nitat sig fast på näthinnan hos de flesta av oss.
Skall människor orka gå vidare är vägen inte upptrappade motsättningar där alla med muslimsk tro fördöms.

Att kollektivt bestraffa människor är moraliskt fel och strider dessutom emot Genevekonventionen. Enskilda terroristers handlingar skall självklart fördömas , oavsett religiös och etnisk tillhörighet.

Terry Jones som bekänner sig som kristen är på väg att begå ett fruktansvärt brott- att medvetet skapa hat och oförsonlighet mellan människor.

Det går på tvärs med en sann kristen lära.





http://www.dn.se/nyheter/varlden/vi-kommer-definitivt-inte-att-branna-koranen-1.1168873

13 kommentarer:

  1. Rätt ironiskt att du ser Terry Jones som den livsfarlige fanatikern.

    SvaraRadera
  2. varför är det ironiskt - för att du är inskränkt? SD -nazisterna den 19e?

    SvaraRadera
  3. Det är egentligen bara en sorts böcker som har ökat lyckan här på jorden: kokböckerna.
    Joseph Conrad (1857-1924)
    Terry Jones har antagligen bråttom att komma in i himmelriket.

    SvaraRadera
  4. Bättre feg i fem minuter än död i hela sitt liv.
    Kurt Tucholsky (1890-1935)

    SvaraRadera
  5. Terry Jones har lika stor rätt att bränna Koranen som Feisal Abdul Rauf har att bygga moskéen vid Ground Zero.

    Varför skall Terry Jones visa hänsyn när inte Feisal Abdul Rauf gör det?

    Obama och Clinton visar vilka fega förädare de är som stödjer muslimer men inte amerikaners rättigheter.

    Bränn Koranen och starta tredje världskriget nu, islam är vår dödsfiende sedan 1400 år. Ta kriget nu. Seger eller Valhall.

    SvaraRadera
  6. Jones är en fanatiker, ja, och ur säkerhetssynpunkt är det bra att han bestämde sig för att låta bli att bränna koraner. Men några som också bör uppmärksammas för sin fanatism är de islamister som hotade med våldsdåd som svar på det nu inställda koranbålet. Håller man en bok -- en jävla bok! -- så helig att man inte drar sig för att använda våld om någon "skändar" den så förtjänar man inte respekt. Jag respekterar ingen som inte har tillräcklig distans till sin religiösa tro eller politiska uppfattning att han eller hon inte kan reagera på ett civilserat sätt på kritik eller till och med hån som riktas mot den.

    Jag hoppas att du håller med mig, Anita, för jag funderar på att ge FP min röst i årets val.

    SvaraRadera
  7. Anita,

    det är skrämmande med vilken okunskap och avsaknad av reflektion du fördömer Terry Jones. Vet du överhuvudtaget något väsentligt om islam för att uttala dig i frågan? Vet du t.ex. vilka islams källor är, vad de innehåller och vilken ställning de har bland muslimer? Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  8. Det här handlar om en ensam människa som gör en handling han har all rätt att göra även om den är löjlig.

    Men det han gör är inte så hemskt i jämförelse med många av reaktionerna på handlingen.

    Vad som är riktigt farligt i sammanhanget är alla de människor som vill förvägra honom denna rätt och ge religiösa människor privillegier och högre värde än andra.

    Jag känner att vissa grundläggande friheter har attackerats allt mer senaste åren och att dom inte försvaras ordentligt är skamligt.

    SvaraRadera
  9. liberaler som du är livsfarliga..

    SvaraRadera
  10. Jag måste hålla med Anita i detta. Ingenting gott kan komma av Terry Jones agerande. Jag skäms över hans beteende å muslimska vänners vägnar.

    Men Anitas syn rimmar illa med hennes villkorslösa stöd av ett annat välpublicerat agerande, ett politiskt, som sade sig vara för palestinier men där detta var sekundärt till det politiska. Detta leddes av en grupp,IHH, som klart och tydligt visats stödja Hamas och jihad, med medlemmar som skanderade judehatiska ramsor och som hyllade martyrdöden, allt med band till turkiska styret, samma regering som nyligen attackerat kurder med kemiska vapen. Folkpartisten Fredrik Malm kan tillstyrka detta.

    Jag hoppas Anita kan omvärdera sitt tidigare oreserverade stöd till jude-och israelfientliga gruppageranden inom Ship to Gaza. Inga svar kommer emellertid till protester på bloggen, så man lämnas med intrycket att antisemitism/rasism/fördomar och jihadism riktat mot den judiska staten inte berör det minsta. Detta rimmar illa!

    Som utlandssvensk har jag redan lagt min röst. Inte bara Anita gjorde att jag avstod att rösta på FP. Jag gillar inte tal om språktester etc. för invandrare. Jag avstod även från att rösta på andra partier till riksdagen. Kommunal- och landstingröst är inte öppet i min kategori; annars finns lokala folkpartiser och andra, även socialdemokrater, jag gillar. Min röst las i stället på en stark och klarspråkig dam med härlig ångermanländsk brytning inom alliansen. Ove Svidéns rasism till trots, talar det väl att han uteslöts ur C. Alla partier verkar ha gammalt bagage men kan de göra om, göra bättre, har de min respekt. Tiger man selektivt om folkfientliga tilltag visar man dessvärre en brist.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker mest det r märkligt att media i hela världen tar upp vad en liten pastor i en obetydlig församling har för sig. Antingen är det någon som är störd eller så är han ett medialt geni.

    SvaraRadera
  12. Intressant- så fort jag tar upp Mellanöstern blir många engagerade och oftast upprörda.
    Anita

    SvaraRadera
  13. Ja, intressant men inte förvånande att folk blir engagerade och upprörda, speciellt inte i denna infekterade konflikt. Man blir lätt upprörd när ledande i samhället engagerar sig på ett sätt som enbart riktar klander och krav på en sida. Man hoppas ens engagemang leder till eftertanke men ser att det leder till antingen tystnad eller bortviftande. Det bara är så.

    Lycka till i valet. Individuella riksdagskandidaters tillkortakommanden till trots är oppositionen värre på alla plan.

    SvaraRadera