torsdag 26 november 2009

SAAB i Trollhättan

Under en längre tid har har SAAB-anställda och underleverantörer kastats mellan hopp och förtvivlan. När det såg som mörkast ut dök Köningsegg upp och undan för undan upplevdes det allt mer möjligt.De eftertraktade lånen från investeringsbanken blev tillgängliga då regeringen var beredd att gå in med de nödvändiga garantierna.
Men det räckte inte.
För att Köningsegg skulle klara av köpet krävdes ytterligare riskvilligt kapital, där Kina visade intresse.

Nu ser det mörkt ut.

På tisdag får SAAB- medarbetarna besked från ägaren GM. Trots de stora kritik som oppositionen öser över regeringen är ändå frågan om oppositionen vore beredda att låta staten köpa SAAB, eller gå in med garanti innan man kände att det fanns en seriös köpare.

Fortfarande finns en strimma hopp för SAAB. Alla människor som är beroende av SAAB för sin utkomst behöver få känna att det kan finnas en ny möjlighet. Jobb eller vidareutbildning. Detta är ett ansvar för vår regering.

3 kommentarer:

  1. Kan det inte vara så att Herr. Köningsegg iscensatt hela affären? Nutidens största PR-kupp skulle jag kalla det. Faktum är att så mycket medialt utrymme Köningsegg fått i all världens press sista halvåret verkligen satt hans bilmärke på kartan!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tack för ditt inlägg.Jag är inte lagd åt det konspiratoriska hållet utan har uppfattningen att Köningsegg gick in med en övertygelse att han skulle kunna ro detta i hamn, med hjälp av andra finansiärer samt garanti från regeringen för att få loss lån från EU,
    med hälsningar Anita

    SvaraRadera
  3. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera