fredag 30 oktober 2009

Förvägrad inresa i Kairo

Såg fram emot liberala internationalens kongress i Kairo. Förberedelserna har dock kantats av att värdpartiet DFP ( Democratic Front Party) anklagats för att vara antisemitiska. Partiets vice partiledare Sekina Fouad visade sig ha skrivit artiklar med detta innehåll.
DFP har tagit avstånd, men Folkpartiet krävde ett skriftligt avståndstagande innan deras medlemsskap i Liberala Internationalen skulle kunna komma på frågan.
Denna fråga tillsammans med arbete med 14 resolutioner, där Fp skrivit 5 av dem kändes viktigt att få vara med om.
Klimatfrågan,Iran och hållbart jordbruk låg på mitt bord.

Jag kom inte längre än till Kairos flygplats i natt. Där avvisades jag och eskorterades till vändande plan till Stockholm via Istanbul.
Orsaken var att mitt pass är ett s.k tjänstepass. En ny regel hade införts att personer med tjänstepass och diplomatpass måste ha visum från sin ambassad. Övriga köper sitt visum på flygplatsen- något som jag gjort tidigare.

Efter flera timmars försök att få ut ett snabbvisum, tvingades jag ge upp.
En snopen och mycket frustrerande upplevelse.
Och jag missar möjligheten att bidra till resolutionernas slutdokument.


På resan tillbaka när jag mellanlandade i Istanbul mötte mig denna hälsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar