torsdag 25 juni 2009

Turbulensen kring min övernattningsbostad

Ingen kunde väl undgå den mediala uppmärksamhet som dotterns boende i min riksdagslägenhet förorsakade igår.
Jag vill på intet vis frånhända mig mitt ansvar utan skriver detta för att informera er om vad som hänt.
Bakgrunden är att dottern, efter utlandsstudier, återkom till fädernelandet och började söka arbete. Dottern folkbokförde sig på min adress, för postens skull. Vi såg det som en praktisk lösning. Detta strider dock mot regelverket, vilket jag borde insett.

Så småningom flyttade dottern till mig, vilket jag gladdes över. Innan dess hade jag tagit reda på reglerna, anmälde till riksdagsförvaltningen samt har fyllt i och skickat in uppgifter för att kunna betala 25% av hyran, vilket är ens skyldighet.

Jag lutade mig emot riksdagsförvaltningens egna information på hemsidan där det står att det inte finns några begränsningar vad gäller antalet nätter om man har en lägenhet utanför själva riksdagen, vilket jag har. Vilket också muntligen beskräftades av förvaltningen.


Utdrag från riksdagens information på Helgonät:

"Hur ofta får övernattning ske?
Övernattning för närstående personer i övernattningsrum inom riksdagens lokaler får bara ske enstaka nätter. För övriga övernattningsbostäder gäller inga sådana begränsningar. "
Jag har försökt att gora allt rätt, anmält till förvaltningen att en närstående bor med mig i lägenheten, samt skickat in uppgifter till riksdagsförvaltningen för att ekonomisk ersätta den aktuella tiden.
I måndags blev jag dock uppmärksammad på att en närstående bara i enstaka nätter får bo ensam i lägenheten. Det var nytt för mig då det inte står att läsa på hemsidan, däremot om jag hade sökt vidare och läst underlaget till den tillgängliga informationen hade jag kunnat finna den informationen.
Det gjorde jag inte, var ovetande om att det fanns överhuvudtaget. Vid mina kontakter med riksdagsförvaltningen nämndes aldrig detta heller.

Idag, onsdag, på morgonen uppmärksammar jag att Riksdagsförvaltningen ändrat och förtydligat informationen. Jag är tacksam för det men beklagar att det sker först nu. Det står nu följande:
Ny formulering:
En närstående får övernatta i riksdagens övernattningslägenhet tillsammans med ledamoten. Övernattning på egen hand får endast ske enstaka nätter.

Jag hoppas att jag med detta kunnat förmedla att jag försökt göra allt rätt och riktigt och att det aldrig funnits något annat uppsåt från min sida. Jag har alltid försökt att leva som jag lär men insåg under gårdagen att det trots det kan bli fel.

Dottern flyttar nu till ett temporärt boende, men kommer förhoppningsvis- vilket varit tanken hela tiden- att hitta ett eget krypin framöver. Hon är nu åter en "lantis", dvs skriven på föräldraadressen i Västergötland tills fast bostad ordnas.
Med varma hälsningar
Anita

5 kommentarer:

  1. Hej, min dotter behöver en lägenhet i city, kan hon skriva sig på din?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker inte det var några konstigheter. Du agerade utifrån den information du hade. När det visade sig att den var felaktig, rättade du till misstaget.

    Det är inte precis så att du har myglat medvetet och försökt mörka det.

    SvaraRadera
  3. ursäkta konstapeln, jag visste inte att jag fick åka så snabbt. Slipper jag böter för det?

    SvaraRadera
  4. Fast man kan ju tycka att det finns ett visst utrymme för egna rimlighetsbedömningar. Är det rimligt att familjemedlemmar bor långvarigt i Riksdagens övernattningslägenheter? Är det inte särskilt viktigt att som politiker inte nyttja "gräddfiler"?

    Det borde du fråga dig istället för att hitta ursäkt i kortinfon på internwebben som inte direkt avsåg det du som du ville tolka in.

    SvaraRadera
  5. Tack Fredrik, samt reporter som faktiskt bett om ursäkt för övertramp.
    hälsar Anita

    SvaraRadera