lördag 20 oktober 2012

Bestörtning, vrede och sorg över bordningen av Ship to Gaza

Jag känner bestörning över att ett seglande budskap om fred, försoning och humanitet återigen mötts av bordning och fängslande. Jag känner också vrede över att  internationellt vatten nonchaleras men framförallt sorg över att alla försök, hittills, att bryta blockaden varit fruktlösa.

Nu krävs intensifierade internationella ansträngningar för att häva blockaden och säkerställa att Mänskliga rättigheterna omfattar alla.

Tiden för en tvåstatslösning håller på att rinna ut!


6 kommentarer:

  1. Känner du bestörtning, vrede och sorg över Hamas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av oss som kraftfullt kritiserat Hamas,hyllar samtidigt principen om fria val.
      Jag framför kritik i åtskilliga sammanhang där jag ser att Mänskliga rättigheter inte efterlevs. Vitryssland,Västsahara, Västbanken och Gaza, med Hamas).
      Enögdhet och envist försvarande av en part leder inte framåt.
      Dialog, respekt för varandra som människor med våra behov av trygghet, frihet och framtidstro tänker jag fortsättningsvis att stå upp för.
      Hälsar Anita,

      Radera
  2. Att du är för fria val är utmärkt. Likaså att du är för dialog och respekt för varandra som människor.

    Jag tar nu frågan en gång till:
    Känner du bestörtning, vrede och sorg över Hamas?

    SvaraRadera
  3. Att Dina vänsterextrema f.d skeppskamrater inte har några reservationer mot Hamas förvånar ingen.

    Jag undrar liksom Anonym 21 oktober 2012 18:53 om Du som riksdagsledamot (fp) känner bestörtning, vrede och sorg över Hamas?

    SvaraRadera
  4. Upprepar det jag tidigare skrivit:
    Kraftfullt kritiserat Hamas!
    Kritik där MR inte efterlevs...Hamas!
    Detta kan man framförallt känna vrede över.

    Men ocksåsorg och vrede över enögda kritiker som inte kan se att det finns människor som levt under blockad och ockupation i sekler.Som ser alla av oss som lyfter fram orättvisor och brist på MR som "vänsteraktivister ". Det är sant liberalt att stå på barrikaderna när människor hotas och kränks- oavsett om man är jude eller grek, kvinna eller man.

    "Många av oss som kraftfullt kritiserat Hamas,hyllar samtidigt principen om fria val.
    Jag framför kritik i åtskilliga sammanhang där jag ser att Mänskliga rättigheter inte efterlevs. Vitryssland,Västsahara, Västbanken och Gaza, med Hamas).
    Enögdhet och envist försvarande av en part leder inte framåt.
    Dialog, respekt för varandra som människor med våra behov av trygghet, frihet och framtidstro tänker jag fortsättningsvis att stå upp för."
    Hälsar Anita,

    SvaraRadera
  5. Om blockad och ockupation i sekler, hundratals år: Du menar alltså ockupationen av turkarna/ottomanerna, britterna, israelerna, jordanierna (VB), egyptierna (Gaza)? Men var det verkligen blockad mot palestinierna under dessa sekler? Glöm inte, under dessa sekler var även judarna där palestinier.

    Israeler lever idag i rädsla och av och till i skyddsrum. Raketregn på raketregn kommer från olika grupper och då och då från Hamas. Protesterar du så kraftfullt mot detta när det sker? Var kan jag läsa om det? Var kan jag läsa om initiativatt stoppa Hamas förtryck av egna?

    Enögt och envist kan väl lika väl vara att trots all information om terroristiska och judehatiska deltagare inom Ship to Gaza-rörelsen fortsätta att försvara detta politiska äventyr. Att försvara Israels rätt att under väpnad konflikt och krigstillstånd stifta laglig sjöblockad borde inte ses som enögt och envist, såvida man inte projicerar förstås.

    Dialog och respekt, ge och ta, vilja att alla folk ska ha framtidstro är saker vi alla stöder. Men kalla dem med annan åsikt om politiska handlingar enögda och envisa leder inte till någon som helst dialog. Det vill bara framhäva sin egen excellence.

    SvaraRadera