fredag 22 oktober 2010

Bra att Erik Ullenhag besökte Malmö

Det är bra att integrationsminister Erik Ullenhag begav sig till Malmö med tanke på den skottlossning som skett under de senaste dagarna och som riktats mot invandrare.
Oppositionen hade åsikter förstås. De ville se statsministern eller justitieministern. Att en minister besöker en drabbad stad borde välkomnas. Heder till Ullenhag som tar sitt uppdrag på största allvar och som är beredd att gå till botten med främlingsfientlighet och våld.

3 kommentarer:

  1. Oavsett vem som står bakom kritiken att integrationsministern åkte till Malmö och inte justitieministern, anser jag att kritiken är befogad.

    För det första anser jag att det som sker i Malmö inte är ett integrationsproblem. En galenpanna som far runt och skjuter på folk begår en brottslig handling. Sådant ska bekämpas med polisiära medel, alltså en uppgift för justitiedepartementet och dess statsråd.

    För det andra sänder det märkliga signaler att regeringen ser det som ett integrationsproblem! Departementen ska inte hänvisa sina frågor till integrationsministern enbart för att någon inblandad har ett svårstavat efternamn.
    Om vi ska jobba för integrationen och allas medborgares lika värde, är första steget att vi behandlar sakfrågorna lika. Inte tittar på vem som är inblandad.
    Genom att hela tiden prata om integrationen och skilja på sakfråga och inblandade gör vi samhället en björntjänst, samtidigt som vi underblåser Sverigedemokraternas retorik.

    SvaraRadera
  2. Orelaterat till det här inlägget, men eftersom inte någon mailadress finns synlig skriver jag här.

    Tack för en bra motion om solpaneler på riksdagshuset. Mer sånt vill åtminstone jag se och jag är övertygad om att det är fler än jag som tycker så. Hälsa Lars Tysklind det också.

    SvaraRadera
  3. Tack för synpunkter och kommentarer. Kul att solpanelsmotionen uppmärksammades,
    hälsar Anita

    SvaraRadera